تبلیغات
فعال حقوق بشر و محیط زیست دلنوشته ها - ایرانیان در زمان ظهور

فعال حقوق بشر و محیط زیست دلنوشته ها دكتر محمد علی هالو

ایرانیان در زمان ظهور

تاریخ:پنجشنبه 19 فروردین 1395-11:45 ب.ظ

آیات‌ قرآنی و روایات‌ متعددی‌ است‌ که‌ از نبی‌اکرم‌(ص‌) و ائمه‌ اطهار(ع‌) نقل‌ شده‌ است‌ در اینکه‌ جوان‌های‌ ایرانی‌ زمینه‌ساز ظهور حضرت‌ بقیه‌الله هستند. این‌ روایات‌ را هم‌ اهل‌ سنت‌ نقل‌ کرده‌اند و هم‌ علمای‌ شیعه‌. یکی‌ از آیات قرانی در این باب ‌، آیه‌ ۲۸ از سوره‌ محمد(ص‌) است‌ که‌ می‌فرماید: «و إن‌ تتولَّوا یستبدل‌ قوماً خیرکم‌».
مضمون‌ آیه‌ این‌ است‌: اگر شما پشت‌ کردید، منحرف‌ شدید و احکام‌ اسلام‌ را پشت‌ سر انداختید یک‌ عده‌ در آخرالزمان‌ می‌آیند و به‌ این‌ احکام‌ و ضوابط‌ الهی‌ عمل‌ می‌کنند. «و ان‌ تتولّوا» اگر شما به‌ اسلام‌ و قرآن‌ و نبی‌اکرم‌ و ولایت‌ پشت‌ کردید «یستبدل‌ قوماً خیرکم‌» بدل‌ آورده‌ می‌شود عوض‌ شما یک‌ عده‌ای‌ غیر شما که‌ آنها هم‌ در همین‌ منظومه‌ زندگی‌ می‌کنند.
موقعی‌ که‌ این‌ آیه‌ نازل‌ شد عرض‌ شد یا رسول‌الله آن‌ اشخاصی‌ که‌ بعد از ما می‌آیند و بدل‌ و عوض‌ ما هستند و آنها به‌ احکام‌ اسلامی‌ می‌گروند چه‌ کسانی‌ هستند؟ موقعی‌ که‌ این‌ سؤال‌ از نبی‌اکرم‌(ص‌) شد حضرت‌ سلمان‌ پهلوی‌ ایشان‌ نشسته‌ بودند. حضرت‌ دست‌ گذاشتند روی‌ زانوی‌ سلمان‌ و فرمودند: قوم‌ ایشان‌.
بعد حضرت‌ فرمودند: «والذی‌ نفسی‌ بیده‌ لوکان‌ الاءیمان‌ منوطاً بالثریّا لتناوله‌ رجال‌ من‌ فارس‌» ؛ قسم‌ به‌ آن‌ کسی‌ که‌ جان‌ من‌ در ید و قبضه‌ اوست‌؛ یعنی‌ قسم‌ به‌ خدا، قسم‌ به‌ ذات‌ احدیت‌ اگر ایمان‌ در ثریا باشد ایرانی‌ها به‌ آن‌ دست‌ می‌یابند و خود را به‌ کمال‌ ایمان‌ می‌رسانند.
روایتی‌ نقل‌ شده‌ که‌ مفصل‌ است‌. این‌ روایت‌ را ابن‌ ابی‌ الحدید در شرح‌ نهج‌البلاغه‌ (جلد دوم‌، صفحه‌ ۱۸۴) نقل‌ کرده‌ است‌. نقل میکند که‌:
یک‌ روز امیرالمؤمنین‌(ع‌) در کوفه‌ مطالبی‌ را بیان‌ می‌کردند و موعظه‌ و نصیحت‌ می‌فرمودند، در آن‌ زمان‌ ایرانی‌ها اطراف‌ امیرالمؤمنین‌(ع‌) را مثل‌ پروانه‌ گرفته‌ بودند. اشعث‌ ـ که‌ حکمش‌ معلوم‌ است‌ از بزرگان‌ کوفه‌ بود ـ آمد و جریان‌ را دید خیلی‌ به‌ او برخورد و خیلی‌ ناراحت‌ شد که‌ ما عرب‌ هستیم‌ و از بزرگان‌ عرب‌ لکن‌ این‌ ایرانی‌ها آمده‌اند و اطراف‌ امیرالمؤمنین‌(ع‌) را مثل‌ پروانه‌ گرفته‌اند. ناراحت‌ شد و شروع‌ کرد یواش‌ یواش‌ جلو آمدن‌ که‌: یا امیرالمؤمنین‌ این‌ سرخ‌پوستان‌، یعنی‌ ایرانیان‌، اطراف‌ شما را گرفته‌اند و بر ما چیره‌ شده‌اند و خود را بر ما فضیلت‌ می‌دهند. امیرالمؤمنین‌(ع‌) این‌ کلام‌ را که‌ شنید ساکت‌ شدند و چیزی‌ نفرمودند و از ناراحتی‌ پاهای‌ مبارک‌ خود را به‌ منبر می‌زدند. صعصه‌ بن‌ صوحان‌ که‌ یکی‌ از اصحاب‌ خاص‌ امیرالمؤمنین‌(ع‌) بود بلند شد و فرمود: یا امیرالمؤمنین‌ گوش‌ به‌ این‌ حرف‌ها ندهید شما مطالبی‌ را بفرمایید که‌ تا آخرالزمان‌ در بین‌ عرب‌ و عجم‌ مشخص‌ باشد و شایع‌ باشد.

آنگاه حضرت فرمودند :

شما گمان کردید که من به‏ واسطه این حرفها این جوانان سرخپوست را از اطراف خودم رها و آنها را جواب مى‏کنم؟ هرگز! اگر این عمل را انجام بدهم از جاهلان خواهم بود. اینها دین خدا و اسلام را یارى خواهند کردند. بدانید و آگاه باشید اى اعراب که اگر شما شمشیر زدید و آنها را با اسلام آشنا کردید زمانى میاید که آنها شمشیر میزنند و گردنهاى شما را براى بازگشت به اسلام و قرآن نرم میکنند و آن قبل از ظهور حضرت مهدى (ع) خواهد بود…

احمد حنبل‌، یکی‌ از علمای‌ اهل‌ سنت‌، از نبی‌اکرم‌(ص‌) نقل‌ کرده‌ که‌ حضرت‌ فرمودند: خداوند اطراف‌ شما را از ایرانی‌ها پر می‌کند و اینها چون‌ شیرانی‌ هستند و اهل‌ فرار نیستند و از شما دفاع‌ می‌کنند و دشمنان‌ شما را نابود می‌کنند و از غنایم‌ شما هیچ‌ استفاده‌ نمی‌کنند.
دوستان عزیز ، بزرگان‌ فرموده‌اند: «فرج‌ حضرت‌ خیلی‌ نزدیک‌ است‌»
همه‌ باید بیشتر مقید باشیم، متوجه‌ باشیم. ‌ توبه‌ از اعمال‌ گذشته‌ و عزم‌ بر ترک‌ معصیت‌ داشته‌ باشیم.
به‌ نمازهای‌ اول‌ وقت‌ و مخصوصاً تسبیح‌ حضرت‌ زهرا(س‌) بعد از نمازها اهمیت‌ دهیم. چه‌ آثاری‌ دارد این‌ تسبیح‌ حضرت‌ زهرا(س‌). هم‌ مشکل‌گشای‌ امور دنیوی‌ و اقتصادی‌، هم‌ مشکل‌گشای‌ امور معنوی‌ و عرفانی‌ است‌. از هر دو بعد آثار عجیبی‌ برای‌ تسبیح‌ حضرت‌ زهرا(س‌) است‌. این‌ را فراموش‌ نکنید.
بعد از هر نماز واجب این دعا یادتون نره ، خیلی زیباست :
اللهم أدخل على أهل القبور السرور ,اللهم أغن کل فقیر , اللهم اشبع کل جائع, اللهم اکس کل عریان , اللهم اقض دین کل مدین , اللهم فرج عن کل مکروب, اللهم رد کل غریب, اللهم فک کل أسیر, اللهم أصلح کل فاسد من أمور المسلمین , اللهم اشف کل مریض , اللهم سد فقرنا بغناک , اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک , اللهم اقض عنا الدین واغننا من الفقر , إنک على کل شئ قدیر
این سفره الطاف الهی رو از دست ندیم ،…
التماس دعا داریم برای همه …

 

گر پرده ز رخ باز نماید مهدی از خلق جهان دل برباید مهدی

 ای شیعه چنان منتظر مولا باش گویی که همین جمعه میاید مهدی

 




ایران در آیات قرآن

تاریخ:جمعه 21 فروردین 1394-09:40 ق.ظ


ادامه مطلب


چرا مردم ایران از حکام عربستان بدشان می‌آید؟

تاریخ:جمعه 21 فروردین 1394-09:39 ق.ظ

هرچند که بر اساس آمارها تنها ۱۵ درصد از مردم عربستان وهابی هستند اما به دلیل حاکمیت این فرقه بر جریان سیاسی و مذهبی عربستان، در طول سالیان اخیر شاهد دشمنی عمیق دستگاه سعودی با ایران بوده ایم.
چرا مردم ایران از حکام عربستان بدشان می‌آید؟

dardnews.irسالانه حدود یک میلیون ایرانی برای انجام مناسک عمره مفرده و حج تمتع به عربستان سعودی سفر می کنند و این تنها یکی از حوزه های مهم تعامل میان مردم ایران و مردم عربستان در کنار حجم قابل توجه مبادلات اقتصادی میان شهروندان دو کشور است. اما این رابطه تاریخی با توجه به عملکرد نامطلوب رژیم سعودی در عربستان همواره مورد تهدید قرار گرفته است.​

کشتار حجاج ایرانی

شاید مهمترین خاطره ناخوشایند مردم ایران از نظام سیاسی سعودی در سالهای پس از انقلاب جنایت بدیهی دولت عربستان در ۱۳۶۶ علیه حجاج ایرانی خانه خدا است. در ۹ مرداد سال ۶۶ نیروهای نظامی سعودی به تظاهرات حجاج بیت الله الحرام علیه آمریکا و اسرائیل حمله کردند که در خلال آن ۴۰۲ نفر کشته شدند که ۲۷۵ نفر از آنان زائران ایرانی بودند. این رخداد علاوه بر اینکه به بروز بحران در روابط دو کشور منجر شد، خاطره ای بسیار تلخ را از دولت سعودی در ذهن ایرانیان به جای گذاشت.

خصومت ورزی با ابزار حج

این اولین بار و آخرین باری نبوده است که رژیم سعودی با کینه و بغض نسبت به مردم ایران، عمل کرده است. در واقع تراژدی مراسم برائت از مشرکین دهه ۶۰ احتمالا اوج این کینه ورزی به حساب می آید. رویکردی که در سالهای بعد نیز با صورتهای مختلف علیه زوار ایرانی وجود داشته و حتی باعث بروز برخوردهایی میان مقامات دو کشور شده است.

محدودیت های آزار دهنده از جمله اقدامات رژیم سعود علیه زائران ایران در سالهای پس از انقلاب است. کسانی که حتی تنها یک بار به این کشور سفر کرده اند، به احتمال زیاد خاطرات تلخی از این دست برخوردها دارند. انگشت نگاری از زوار ایرانی طی سال های اخیر یکی از این رفتارهای نادرست است. اتفاقی برای اولین بار بعد از مدتها، در سال ۸۸ مجددا رخ داد و باعث اعتراض مقامات ایرانی و زائران خانه خدا شد. دولت عربستان اگر چه بعد از اعتراض ایران به این رویه خاتمه داد اما هر از چند گاهی و به بهانه های مختلف این برخورد همچنان صورت می گیرد.

علاوه بر این زائران ایرانی مطابق گزارشهای موجود در انجام برخی از اعمال عبادی خود به ویژه زیارت ائمه بقیع دچار محدودیت های قابل توجهی هستند. جلوگیری از همراه داشتن کتب ادعیه در سفر حج و بازجویی های غیر متداول که بعضا در یک فضای غیر منطقی و غیر قانونی رخ می دهد، از دیگر محدودیت های ایرانیها برای سفر به سرزمین وحی محسوب می شوند.

سال گذشته مسئولان سعودی با وجود امیدواری هایی که برای بهتر شدن رفتار ها با زائران ایرانی وجود داشت، در رفت و آمد پزشکان ایرانی و تیم های بهداشتی اختلال ایجاد کردند و سازمان حج و زیارت ایران با توجه به شیوع بیماری کرونا در این کشور با مشکلات جدی مواجه شد. در همان سال ۹۳، سعودی ها اعلام کردند از توزیع نشریه زائر که از سوی سازمان حج و زیارت میان زائران ایرانی همه ساله توزیع شده است، ممانعت به عمل خواهند آورد.

اعدام شهروندان ایرانی

ترویج وهابیت در میان زوار ایرانی و توهین به مقدسات شیعیان موضوعات دیگری اند که بارها موجب اعتراض زائران ایرانی شده است. اعتراضی که حتی برای برخی از زائران محکومیت و زندان در این کشور را به دنبال داشته است. دولت عربستان همچنین در سالهای گذشته اقدام به محاکمه و اعدام شهروندان ایرانی کرده است. این افراد عمدتا حجاجی بوده اند که از برخی قوانین سختگیرانه در این کشور اطلاع نداشته اند. این اقدامات دستگاه قضایی عربستان همواره مورد اعتراض ایران بوده است.

تعرض به زائران نوجوان ایرانی

اخیرا نیز موضوع تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و موجی از اعتراضات را در میان مردم ایران بر انگیخته است. بر اساس روایت معاون وزیر خارجه ایران، هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران متخلف مذکور به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند.

حمایت از قدرت های دیکتاتور منطقه

کشتار در یمن که مورد اعتراض شدید کشورمان قرار گرفته است و این روزها از مهمترین موضوعات مورد انزجار ملت ایران است.

عربستان سعودی از ۶ فروردین ماه، به یمن تجاوز کرده است. عربستان عملیاتی را تحت عنوان طوفان قاطعیت علیه یمن ترتیب داده که تا کنون محدود به عملیات هوایی بوده است. از زمان آغاز حملات هواپیماهای متجاوز به یمن تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر از یمنی ها شهید شده اند. همچنین در موضوع بیداری اسلامی که به طور مشخص مورد حمایت ایران قرار داشت، عربستان در نقطه مقابل، محور جبهه تحجر عربی را تشکیل داد و با مداخله نظامی در بحرین و مداخلات امنیتی در دیگر کشورهای دایره بیداری اسلامی، به عنوان یکی از مهمترین موانع موفقیت خیزش های مردمی در جهان عرب، نقش آفرینی کرد. موضوع بحرین به واسطه کشتارها و شکنجه های وسیع، تا آنجا اعتراض مردم ایران را بر انگیخت که این دست اعتراضها به استادیوم های جام باشگاه های آسیا کشیده شد و تماشاگران ایرانی تلاش کردند تا از ظرفیت فوتبال برای اعتراض به عربستان سعودی استفاده کنند.

حراج نفت برای مقابله با ایران

ایران و عربستان سعودی هر دو از تولیدکنندگان عمده نفت در جهان هستند و به تبع این ویژگی در طول دوران اهمیت یافتن نفت در سیاست بین الملل، میان دو کشور رقابت های قابل توجهی در جریان بوده است. تفاوت راهبرد انرژی در عربستان همراه با بازار های مشترک باعث شده تا در دهه های اخیر اختلافات قابل توجهی میان عربستان و ایران وجود داشته باشد. عربستان همچنین در جریان تحریم نفت ایران، با افزایش تولید خود تلاش کرد تا از توان اثر گذاری نفت به عنوان یک ابزار اعمال فشار به غرب، برای ایران بکاهد.

مسئله پرونده هسته ای نیز موضوع دیگری است که نگاه منفی مردم ایران به حکومت سعودی را طی سال های اخیر تشدید کرده است. مقامات سعودی در موضعگیری هایی آشکار علیه برنامه هسته ای ایران از یک سو و مذاکرات ایران با ۵+۱ در این زمینه از سوی دیگر، نشان دادند که تا چه میزان با پیشرفت و توسعه همسایه قدرتمند شمالی خود، بیمناک اند. رویکردی که دولت سعودی و لابی عربی در ایالات متحده را یک بار دیگر دربرابر ملت ایران قرار داد.

مقابله سیاسی با دیپلماسی ایرانی

علاوه بر برخوردهای مستقیم حکومت عربستان با مردم ایران، مواضع این کشور در قبال موضوعاتی مانند پرونده هسته ای ایران، بیداری اسلامی و به طور کلی موضوعات منطقه ای و بین المللی، زاویه دیگری از خصومت پادشاهی سعودی با ایران است.

این رژیم در دو تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و جنگ ۳۳ روزه لبنان با وجود جایگاهی که در جهان اسلام از آن برخوردار است ترجیح داد همسویی کلی سیاست های خود با آمریکا را تغییر ندهد. سکوت مقامات سعودی در روز های ابتدایی جنگ اخیر در غزه نمایانگر روابط پنهان این دولت با رژیم صهیونیستی و آمریکاست. این نحو موضعگیری های مقامات سعودی بارها در راهپیمایی ها و گردهمایی ها در ایران مورد اعتراض مردم بوده و ایرانی ها به شیوه های مختلف از این دست مواضع عربستان ابراز انزجار کرده اند.




ابرقدرت اسلامی ایران بنابر روایت قر آن و پیامبر اسلام در حال ظهور است

تاریخ:جمعه 21 فروردین 1394-09:38 ق.ظ

ابرقدرت اسلامی ایران بنابر روایت قر آن و پیامبر اسلام در حال ظهور است

 

 

 

 

 

ابرقدرت اسلامی ایران بنابر روایت قر آن و پیامبر اسلام در حال ظهور است اا دارستانی نویسنده و محقق و روز نامه نگار dardnews.ir

  استعمال کلمه «ایران» و ایرانی در تاریخ صدر اسلام و نزد مسلمانان آن روز مرسوم و متداول نبوده، و در آن روزگار اعراب و مسلمانان اولیه از ایرانیان، با عناوین مختلفی چون فرس، عجم، موالی، خراسانی و الفاظ دیگری نظیر این کلمات یاد می کرده اند.

فارس
 

یکی از عناوین بارز ایرانیان که از دوران رسول اکرم (ص) و تاریخ صدر اسلام تاکنون در نزد مسلمانان شهرت بسزایی داشته و از مهم ترین، و معروف ترین عناوین مردم ایران به شمار می رفته است، نام «فارس» می باشد:
1. مرحوم طبرسی در «تفسیر مجمع البیان»، ایل آیه شریفه: «یا ایها الذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه إذله علی المؤمنین اعزه علی الکافرین؛ (1) ای کسانی که ایمان آورده اید هر کس از شما از دین خود برگردد خداوند در آینده جمعیتی را می آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز متقابلاً خدا را دوست دارند، و در برابر مؤمنان خاضع و متواضع، و در برابر کافران نیرومندند.» چنین روایت کرده است: هنگامی که از رسول خدا(ص) درباره ی این آیه سؤال کردند، حضرت دست مبارک خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: «این و یاران او و هموطنان او هستند.» سپس فرمود: « اگر دین و در روایت دیگری اگر علم به ستاره پروین بسته باشد و در آسمان قرار گیرد مردانی از فرزندان فارس آن را در اختیار خواهند گرفت.» (2)
2. در روایت دیگری که مفسران ذیل آیه شریفه «وان تتولوا یستبدل قوما غیرکم؛ (3) و اگر شما [ای جمعیت عرب به دین و ایمان] پشت کنید، خداوند مردم دیگری را به جای شما بدل خواهد گرفت»، نقل کرده اند، چنین آمده است: گروهی از یاران رسول خدا (ص) گفتند: یا رسول الله، این مردمی که خداوند آنان را در کتاب خود یاد کرده است چه کسانی هستند؟!
حضرت (ص) دست مبارکش را به پای سلمان که در کنار رسول خدا (ص) نشسته بود، زد و فرمود: « این، قبیله اش و هموطنانش هستند». سپس فرمود: « قسم به پروردگاری که جان من در قبضه ی قدرت اوست، اگر «ایمان» به ستاره ی پروین آویخته باشد، مردانی از مردم «فارس» آن را در اختیار خواهند گرفت.»(4)
3. در روایت کوتاه دیگری که در باره ایرانیان از امیر مؤمنان علی (ع) نقل شده چنین آمده است:

پیغمبر اکرم(ص) درباره مردم فارس فرمود: همچنان که شما (عرب ها) به خاطر حمایت از دین، آنان را با شمشیر خواهید زد، دنیا منقضی نمی شود و به آخر نمی رسد، مگر اینکه همین ایرانیان به خاطر تازه شدن اسلام و حمایت از قرآن، و پیاده شدن دستورات آسمانی این کتاب الهی، شما را با شمشیر خواهند زد و با شما خواهند جنگید.(5)
 

4. در نامه ای که رسول گرامی اسلام (ص) در دوران بعثت خود به خسرو پرویز- پادشاه ایران- برای پذیرش اسلام نوشته، و آن را به وسیله مردی به نام «عبدالله بن حذافه» برای وی ارسال فرموده، چنین آمده است:
«نامه ای است از محمد رسول خدا به سوی کسرای بزرگ زمامدار مردم فارس. سلام خدا بر کسی که از هدایت راهنمایان پیروی نماید و به خدا و فرستاده او ایمان بیاورد و به یکتایی خداوند و اینکه شریکی ندارد و اینکه محمد (ص) بنده ی خدا و فرستاده ی اوست گواهی دهد.
من تو را به سوی خداوند تبارک و تعالی دعوت می نمایم که فرستاده خداوند به سوی تمام مردم هستم تا کسانی را که روانی پاک و دلی زنده دارند، انذار کنم و حجت و بیان خداوند بر کافران ثابت گردد. اسلام بیاور تا سالم بمانی. اگر از پذیرش اسلام امتناع ورزی، گناه همه ملت به گردن تو خواهد بود».(6)
در این نامه، همان گونه که ملاحظه می شود پیامبر اکرم (ص) از پادشاه ایران به عنوان «بزرگ زمامدار مردم فارس» یاد فرموده است.
5. در حدیثی که در رابطه با پیشگویی های رسول گرامی (ص) پیرامون آینده ی ایرانیان حدیثی از آن بزرگوار نقل شده که آن حضرت به مسلمانان مژده داده اند که مردم ایران دین اسلام را خواهند پذیرفت و پس از پذیرفتن اسلام وفادارترین مردم نسبت به آن خواهند بود و در راه گسترش آن بیش از هر ملت دیگر اخلاص و صمیمیت نشان خواهند داد، در آن روایت چنین آمده است: « بهره و نصیب مردم فارس در دین اسلام از همه ی ملت های دیگر بیشتر و بزرگ تر است.» (7)
6. در حدیث کوتاه دیگری که در همین رابطه از آن بزرگوار نقل شده، نشان می دهد که ایرانیان از اسلام بهره ی بیشتری خواهند گرفت. هیچ ملتی به اندازه آنها از منبع روشنی بخش وحی پرتو نخواهند گرفت، حدیث چنین است: « سعادتمندترین عجم ها نسبت به اسلام، اهل فارس هستند.»(8)

در حدیث دیگری که درباره ی دینداری ایرانیان و ایمان و اعتقاد راسخ آنان نسبت به دین حنیف اسلام از زبان گهربار آن حضرت بازگو شده، چنین آمده است:
پیامبر بزرگوار به یکی از یاران نزدیک خود به نام «ابوایوب» که گویا از روی تعصب عربیت، یکی از ایرانیان را به خاطر اینکه زبانش فارسی بود سرزنش می کرد فرمود: «ای ابوایوب! او را به خاطر اینکه زبانش فارسی است، سرزنش مکن، چه آنکه اگر دین به ستاره پروین بسته باشد، فرزندان فارس و مردم ایران به آن دست خواهند یافت.»(9)
 

در این روایات چنان که خوانندگان گرامی ملاحظه نمودند، پیغمبر اکرم (ص)، ایرانیان را به عنوان فارسیان و مردم فارسی زبان یاد نموده، و به علاوه، با بیان آن جمله معروف و تاریخی خود (10) از تلاش های پی گیر و مداومشان کوشش های بی دریغ و پر ثمرشان در پیشبرد دین مبین اسلام، و همچنین جانبازی ها و فداکاری ها و از خودگذشتگی های ایثارگرانه آنان در راه به ثمر رساندن اهداف آسمانی قرآن، پیشگویی نموده است.

عجم
 

کلمه ی «عجم» نیز مانند کلمه «فُرس» یکی دیگر از عناوین ایرانیان در تاریخ اسلام است. و تمام محدثان، مؤلفان و مورخان اسلامی این کلمه را چه در زمان گذشته و چه امروز در مورد «ایرانیان» به کار برده، و از آنان به نام «عجم» یاد کرده اند، از این رو لازم است مقداری درباره آن توضیح دهیم.
کلمه «عجم» کلمه ای عربی و به معنای سخن مبهم و نامفهوم است و مقصود از آن، کسی است که غیر عرب باشد، و اعراب این کلمه را در مورد افراد غیر عرب به کار می برند.
در «لسان العرب» (کتاب لغت) درباره ی ماده ی «عجم» آمده است:
«عجم» به کسی گفته می شود که عرب نباشد و منظور عرب، از کلمه ی عجم کسانی هستند که عرب زبان نباشند.
بنابراین کلمه عجم کلمه ای است که تمامی اقوام و ملل مختلف جهان را که غیر عرب باشند در بر می گیرد، و همه ی دنیای غیر عرب را شامل می شود.
با دقت و تتبّع بیشتر در ریشه این لغت به خوبی روشن می شود که گرچه اکثر اهل لغت کلماتی چون عجم، عجمه، اعجام، اعاجم، و اعجمی را به معنای ابهام در سخن و نارسایی در بیان و سخن نامفهوم و ناآشنا معنا کرده و کلمه ی عجم را به طور مطلق در معانی یاد شده به کار برده و در کلیه افراد غیر عرب استعمال نموده اند، اما در عین حال از خلال سخنان آنها معلوم می شود که لفظ عجم غیر از معنای اصلی و واقعی آن، که مطلق افراد غیرعرب باشند، از نظر استعمال، معنا و مفهوم دیگری دارد که با معنای اصلی آن به طور کامل موافقت نمی کند.
چنانکه این معنا بر صاحب «مجمع البحرین» و کتاب «المنجد فی اللغه» پوشیده و مستور نمانده و هر دوی آنها، آن را تصریح کرده اند(11)و (12) بنابراین کلمه ی «عجم» نیز مانند کلمه ی «فرس» در لغت عرب یکی از عناوین مشهور ایرانیان است.

واژه عجم در قرآن کریم
 

واژه عجم در قرآن کریم با لفظ اعجمی (13) آمده است، ولی مفهومی که این لغت در قرآن شریف دارد با مفهومی که در اصطلاح عرب در مورد ایرانیان به کار می رود، تفاوت بسیار دارد.
زیرا: کلمه ی اعجمی در اصطلاح قرآن مجید به معنی غیرفصیح و لکنت در زبان است و به کسی گفته می شود که نقصی در بیان او باشد، مثلا قرآن کریم می فرماید: «و لو جعلناه قرآنا اعجمیا لقالوا لو لا فصلت آیاته أأعجمی و عربی». (14)
اگر قرآن را غیرفصیح نازل می کردیم و الفاظ و معنایش نمی شد، می گفتند: چرا آیاتش مفصل و روشن نشده است، آیا می شود قرآن اعجمی یعنی: غیر فصیح بوده و پیغمبر عربی و فصیح باشد.(15)
در آیه دیگری که قرآن کریم موضوع اتهام مخالفان را به پیغمبر اکرم (ص) مطرح ساخته، در مقام رد گفتار نابخردانه ی کفار و مشرکان چنین آمده است: «و لقد نعلم انهم یقولون، انما یعلمه بشر، لسان الذی یلحدون الیه اعجمی و هذا لسان عربی مبین» (16) ما می دانیم که کفار می گویند، این قرآن را بشری به او تعلیم می دهد (اینان توجه ندارند) که زبان یا لغت آن کس که تعلیم قرآن را به او نسبت می دهند، غیر فصیح و غیر عربی است ولی این قرآن زبان فصیح و عربی آشکار است».(17)
اینکه به روایاتی چند که درباره ی عجم وارد شده و مقصود از آن ایرانیان می باشند، توجه فرمایید:
1. در «سفینه البحار» ماده ی عجم می نویسد: عبدالله بن عمر از رسول خدا (ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: در عالم رؤیا گوسفندان سیاهی را دیدم که گروه انبوهی گوسفند سفید داخل آنها شدند.
فرمود: «تعبیر خواب من این است که عجم، هم در دین شما داخل خواهد شد، و هم در خون و نسب شما یعنی: هم به دین شما ایمان خواهد آورد و هم با شما ازدواج خواهند کرد و خونش با خون شما مخلوط خواهد شد.»
مردم با تعجب پرسیدند: یا رسول الله، عجم دین اسلام را خواهد پذیرفت و در خون ما با ما شریک خواهند شد؟!
فرمود: «آری. اگر ایمان به ستاره پروین آویخته باشد، مردمانی از عجم بدان دست خواهند یافت.»(18)
مؤید این روایت که منظور از عجم خصوص ایرانیان است همان روایاتی است که قبلا درباره ی فارس یادآور شدیم و دیگر تکرار نمی کنیم.
2. در جلد پنجم «صحیح» ترمذی، در باب «برتری عجم» می نویسد: رسول خدا (ص) سوره جمعه را هنگام نزول، بر اصحاب می خواند تا به این آیه شریفه رسید: «و آخرین منهم لما یلحقوا بهم؛(19) و دیگرانی که هنوز به ایشان ملحق نشده اند.» مردی گفت یا رسول الله، اینها چه کسانی هستند که هنوز به ما ملحق نشده اند؟ حضرت به او جواب نداد، راوی گفت: سلمان در میان ما بود، حضرت دست مبارک خویش را بر سلمان نهاد و فرمود: «به خدایی که جان من در دست قدرت اوست اگر ایمان در میان ستاره ی پروین و در آسمان ها باشد، مردانی از این گروه بدان دست خواهند یافت.»(20)
3. در تفسیر «مجمع البیان» ذیل آیه شریفه «و آخرین منهم لما یلحقوا بهم». (21) از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمود:
«آنها عجم ها و کسانی هستند که به لغت و زبان عرب تکلم نمی کنند».(22).
4. در تفسیر علی بن ابراهیم قمی، در ذیل آیه شریفه «و لو کان نزلناه علی بعض الا عجمین فقرأه علیهم ما کانوا به مؤمنین؛ (23) اگر قرآن را بر فردی عجم فرو می فرستادیم اینان [یعنی: عرب ها]، هرگز ایمان نمی آورند. از امام صادق (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: آری، اگر قرآن بر عجم نازل شده بود، عرب بدان ایمان نمی آورد، ولی بر عرب نازل گشت و عجم ایمان آورد و این فضیلت عجم است.(24)
5. مرحوم شیخ مفید (ره)، در کتاب «اختصاص» می نویسد:
چنین به ما رسیده است که روزی از روزها سلمان فارسی، رضی الله عنه، وارد مسجد رسول خدا(ص) گردیده و اصحاب و یاران پیغمبر اکرم (ص) از او تجلیل کردند و مقدمش را گرامی شمردند و به خاطر بزرگواری، محترم بودن، ریش سفیدی و مکان و منزلتی که نزد رسول خدا(ص) داشت او را در صدر مجلی نشانیدند.
طولی نکشید که عمر بن خطاب وارد شده و در میان اصحاب، سلمان فارسی را دید که در صدر مجلس نشسته است. نگاهی به سلمان انداخت و گفت: این مرد عجمی که در صدر مجلس نشسته است دیگر چه کسی است؟! (25)
این سخن به گوش پیغمبر اکرم (ص) رسید، حضرت به منبر رفت و خطبه خواند و فرمود:

«به درستی که مردم از زمان آدم ابوالبشر(ع)، تاکنون مانند دانه های شانه به هم پیوسته و مرتبط و یکسانند، و هیچ عربی بر هیچ عجمی و هیچ سرخ پوستی بر هیچ سیاه پوستی فضیلت و برتری ندارد مگر به وسیله تقوی، سلمان دریایی است که به آخر نمی رسد، سلمان گنجی است که تمام نمی شود و فانی نمی گردد، سلمان از ما اهل بیت است».(26)
 

به هر حال، در روایات اسلامی اخبار و احادیث بسیاری راجع به ایمان و فضائل عجم و استقبال آنان از دین مبین اسلام آمده است که البته برخی از آنها ویژه ی ایرانیان است. و برخی دیگر شامل غیر ایرانیان هم می شود اما بیشتر آنها صریح در ایرانیان است، و از این قبیل روایات در کتاب های اهل سنت هم دیده می شود که ما را مجال ذکر همه آن ها در این مجموعه کوتاه نیست و هدف ما در بازگو نمودن این گونه احادیث تنها بدین منظور است که روشن معمولا مقصود روایات از عجم، ایرانیان بوده است و اگر بر دیگران هم کلمه ی عجم اطلاق شده به نحو عموم بوده اما از ایرانیان (به طور خاص) یاد شده است.

پی نوشت ها :
 

1. سوره مائده (5)، آیه 54.
2. تفسیر مجمع البیان، ج 3، ص 208، نورالثقلین، ج1، ص 642 و ابونعیم در «حلیه»، ج 6، ص 64 حدیث را با عبارت «لو کان العلم منوطلا بالثریا لتناوله رجال من ابناء فارس» نقل کرده است.
3. سوره محمد (ص) (47)، آیه 38.
4. نورالثقلین، ج 5، ص 46 و بحارالانوار، ج 67، ص 168.
5. بحار الانوار، ج5، ص 46 و بحار الانوار، ج 67، ص 168.
6. بحارالانوار، ج 67، ص 174 و قرب الاسناد، ص 52.
7. کنزالعمال، ج 12، ص 90، ح 34126.
8. همان، ح 34125.
9. همان، ح 34133.
10- مقصود؛ جمله «لاتنقضی الدنیا حتی یضربوکم علی تأویله» در حدیث سوم می باشد.
11. مجمع البحرین، ماده ی عجم.
12. المنجد، ماده ی عجم.
13. اعجمی، عجمه، اعجام در اصل لغت به معنای ابهام و عدم فصاحت و لکنت در زبان است و اعجمی به کسی گفته می شود که در بیان او نارسایی باشد، خواه عرب باشد یا غیر عرب و چون عرب ها از بیان افراد غیرعرب اطلاعات ناقصی داشته اند، از این لحاظ دیگران را عجم خوانده اند.
14. سوره فصلت (41)، آیه 44.
15- راغب در مفردات می گوید «الاعجم من کانی فی لسانه عجمه عربیا کان او غیر عربی» یعنی: اعجم، به معنای غیر فصیح است و اعجم کسی است که در زبان او لکنت باشد، خواه عرب باشد یا غیر عرب.
16. سوره نحل ()، آیه 103.
17- اقتباس از قاموس قرآن، ج 4، صص 297- 298.
18- سفینه البحار ماده عجم، ج 2، ص 165.
19- سوره جمعه ()، آیه 3.
20- قاموس قرآن، ج 4، ص 298.
21- سوره جمعه ()، آیه 3.
22- مجمع البیان ، ج 9، ص 284.
23- سوره شعرا» ()، آیات 198، 199.
24- بحارالانوار ، ج 67، ص 174.
25- عبارت عربی متن چنین است: «من هذا العجمی المتصدر فیما بین العرب».
26 - اختصاص مفید، ص 341.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How do you treat Achilles tendonitis?
دوشنبه 27 شهریور 1396 08:52 ق.ظ
Wonderful blog! Do you have any recommendations
for aspiring writers? I'm planning to start my own site soon but
I'm a little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like Wordpress or go for a
paid option? There are so many options out there that I'm completely overwhelmed ..
Any recommendations? Thanks!
How do you get rid of Achilles tendonitis?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:55 ق.ظ
I'm pretty pleased to find this web site. I wanted to thank
you for ones time just for this wonderful read!!
I definitely appreciated every bit of it and I have
you saved as a favorite to check out new things on your site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo