تبلیغات
فعال حقوق بشر و محیط زیست دلنوشته ها - ایران در آیات قرآن

فعال حقوق بشر و محیط زیست دلنوشته ها دكتر محمد علی هالو

ایران در آیات قرآن

تاریخ:جمعه 21 فروردین 1394-08:40 ق.ظ

ای کسانی که ایمان آورده اید هر کس از شما از دین خود برگردد خداوند در آینده جمعیتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز متقابلاً خدا را دوست دارند، و در برابر مؤمنان خاضع و متواضع، و در برابر کافران نیرومندند.» چنین روایت کرده است: هنگامی که از رسول خدا(ص) درباره این آیه سؤال کردند، حضرت دست مبارک خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: «این و یاران او و هموطنان او هستند» یکی از عناوین بارز ایرانیان که از دوران رسول اکرم(ص) و تاریخ صدر اسلام تاکنون در نزد مسلمانان شهرت بسزایی داشته و از مهم‌ترین، و معروف‌ترین عناوین مردم ایران به شمار می‌رفته است، نام «فارس» می‌باشد: ۱- مرحوم طبرسی در «تفسیر مجمع البیان»، ذیل آیه شریفه: «یا أیّها الّذین آمنوا من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقومٍ یحبّهم و یحبّونه أذلّهً علی المؤمنین أعزّهً علی الکافرین؛ ای کسانی که ایمان آورده اید هر کس از شما از دین خود برگردد خداوند در آینده جمعیتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز متقابلاً خدا را دوست دارند، و در برابر مؤمنان خاضع و متواضع، و در برابر کافران نیرومندند.» چنین روایت کرده است: هنگامی که از رسول خدا(ص) درباره این آیه سؤال کردند، حضرت دست مبارک خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: «این و یاران او و هموطنان او هستند»، سپس فرمود: «اگر دین و در روایت دیگری اگر علم به ستاره پروین بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد مردانی از فرزندان فارس آن را در اختیار خواهند گرفت». ۲- در روایت دیگری که مفسّران ذیل آیه شریفه «وإن تتولّوا یستبدل قوماً غیرکم؛ و اگر شما [ای جمعیت عرب به دین و ایمان] پشت کنید، خداوند مردم دیگری را به جای شما بدل خواهد گرفت»، نقل کرده‌اند، چنین آمده است: گروهی از یاران رسول خدا(ص) گفتند: یا رسول الله، این مردمی که خداوند آنان را در کتاب خود یاد کرده است چه کسانی هستند؟! حضرت(ص) دست مبارکش را به پای سلمان که در کنار رسول خدا(ص) نشسته بود، زد و فرمود: «این، قبیله‌اش و هموطنانش هستند». سپس فرمود: «قسم به پروردگاری که جان من در قبضه قدرت اوست، اگر «ایمان» به ستاره پروین آویخته باشد، مردانی از مردم «فارس» آن را در اختیار خواهند گرفت». ۳- در روایت کوتاه دیگری که درباره ایرانیان از امیرمؤمنان علی(ع) نقل شده چنین آمده است: پیغمبر اکرم(ص) درباره مردم فارس فرمود: همچنان‌که شما (عرب‌ها) به خاطر حمایت از دین، آنان را با شمشیر خواهید زد، دنیا منقضی نمی‌شود و به آخر نمی‌رسد، مگر اینکه همین ایرانیان به خاطر تازه شدن اسلام و حمایت از قرآن، و پیاده شدن دستورات آسمانی این کتاب الهی، شما را با شمشیر خواهند زد و با شما خواهند جنگید. ۴- در نامه‌ای که رسول گرامی اسلام(ص) در دوران بعثت خود به خسرو پرویز ـ پادشاه ایران ـ برای پذیرش اسلام نوشته، و آن را به وسیله مردی به نام «عبدالله بن حذافه» برای وی ارسال فرموده، چنین آمده است: «نامه‌ای است از محمّد رسول خدا به سوی کسرای برزگ زمامدار مردم فارس. سلام خدا بر کسی که از هدایت راهنمایان پیروی نماید و به خدا و فرستاده او ایمان بیاورد و به یکتایی خداوند و اینکه شریکی ندارد و اینکه محمّد(ص) بنده خدا و فرستاده اوست گواهی دهد. من تو را به سوی خداوند تبارک و تعالی دعوت می‌نمایم که فرستاده خداوند به سوی تمام مردم هستم تا کسانی را که روانی پاک و دلی زنده دارند، انذار کنم و حجّت و بیان خداوند بر کافران ثابت گردد. اسلام بیاور تا سالم بمانی. اگر از پذیرفتن اسلام امتناع ورزی، گناه همه ملت به گردن تو خواهد بود». در این نامه، همان‌گونه که ملاحظه می‌شود پیامبر اکرم(ص) از پادشاه ایران به عنوان «بزرگ زمامدار مردم فارس» یاد فرموده است. ۵- در حدیثی که در رابطه با پیشگویی‌های رسول گرامی(ص) پیرامون آینده ایرانیان حدیثی از آن بزرگوار نقل شده که آن حضرت به مسلمانان مژده داده اند که مردم ایران دین اسلام را خواهند پذیرفت و پس از پذیرفتن اسلام وفادارترین مردم نسبت به آن خواهند بود و در راه گسترش آن بیش از هر ملت دیگر اخلاص و صمیمیت نشان خواهند داد، در آن روایت چنین آمده است: «بهره و نصیب مردم فارس در دین اسلام از همه ملّت‌های دیگر بیشتر و بزرگ‌تر است». ۶- در حدیث کوتاه دیگری که در همین رابطه از آن برزگوار نقل شده، نشان می‌دهد که ایرانیان از اسلام بهره بیشتری خواهند گرفت. هیچ ملّتی به اندازه آنها از منبع روشنی بخش وحی پرتو نخواهند گرفت، حدیث چنین است: «سعادتمندترین عجم‌ها نسبت به اسلام، اهل فارس هستند». در حدیث دیگری که درباره دینداری ایرانیان و ایمان و اعتقاد راسخ آنان نسبت به دین حنیف اسلام از زبان گهربار آن حضرت بازگو شده، چنین آمده است: پیامبر بزرگوار به یکی از یاران نزدیک خود به نام «ابو ایوب» که گویا از روی تعصّب عربیت، یکی از ایرانیان را به خاطر اینکه زبانش فارسی بود سرزنش می‌کرد فرمود: «ای ابوایوب! او را به خاطر اینکه زبانش فارسی است، سرزنش مکن، چه آنکه اگر دین به ستاره پروین بسته باشد، فرزندان فارس و مردم ایران به آن دست خواهند یافت».۹ در این روایات چنان‌که خوانندگان گرامی ملاحظه نمودند، پیغمبر اکرم(ص)، ایرانیان را به عنوان فارسیان و مردم فارسی زبان یاد نموده، و به علاوه، با بیان آن جمله معروف و تاریخی خود از تلاش‌های پی‌گیر و مداومشان کوشش‌های بی‌دریغ و پرثمرشان در پیشبرد دین مبین اسلام، و همچنین جانبازی‌ها و فداکاری‌ها و از خود گذشتگی‌های ایثارگرانه آنان در راه به ثمر رساندن اهداف آسمانی قرآن، پیشگویی نموده است. کلمه «عجم» نیز مانند کلمه «فُرس» یکی دیگر از عناوین ایرانیان در تاریخ اسلام است. و تمام محدّثان، مؤلّفان و مورّخان اسلامی این کلمه را چه در زمان گذشته و چه امروز در مورد «ایرانیان» به کار برده، و از آنان به نام «عجم» یاد کرده‌اند، از این رو لازم است مقداری درباره آن توضیح دهیم. کلمه «عجم» کلمه‌ای عربی و به معنای سخن مبهم و نامفهوم است و مقصود از آن، کسی است که غیرعرب باشد، و اعراب این کلمه را در مورد افراد غیرعرب به کار می‌برند. در «لسان العرب» (کتاب لغت) درباره ماده «عجم» آمده است: «عجم، به کسی گفته می‌شود که عرب نباشد و منظور عرب، از کلمه عجم کسانی هستند که عرب زبان نباشند. بنابراین کلمه عجم کلمه‌ای است که تمامی اقوام و ملل مختلف جهان را که غیرعرب باشند در بر می‌گیرد، و همه دنیای غیرعرب را شامل می‌شود. با دقّت و تتبّع بیشتر در ریشه این لغت به خوبی روشن می‌شود که گرچه اکثر اهل لغت کلماتی چون عجم، عجمه، اعجام، اعاجم، و اعجمی را به معنای ابهام در سخن و نارسایی در بیان و سخن نامفهوم و ناآشنا معنا کرده و کلمه عجم را به طور مطلق در معانی یاد شده به کار برده و در کلیه افراد غیرعرب استعمال نموده‌اند، امّا در عین حال از خلال سخنان آنها معلوم می‌شود که لفظ عجم غیر از معنای اصلی و واقعی آن، که مطلق افراد غیرعرب باشند، از نظر استعمال، معنا و مفهوم دیگری دارد که با معنای اصلی آن به طور کامل موافقت نمی‌کند. چنانکه این معنا بر صاحب «مجمع البحرین» و کتاب «المنجد فی اللغـ» پوشیده و مستور نمانده و هر دوی آنها، آن را تصریح کرده‌اند. بنابراین کلمه «عجم» نیز مانند کلمه «فرس» در لغت عرب یکی از عناوین مشهور ایرانیان است. واژه عجم در قرآن کریم واژه عجم در قرآن کریم با لفظ اعجمی آمده است، ولی مفهومی که این لغت در قرآن شریف دارد با مفهومی که در اصطلاح عرب در مورد ایرانیان به کار می‌رود، تفاوت بسیار دارد. زیرا: کلمه اعجمی در اصطلاح قرآن مجید به معنی غیرفصیح و لکنت در زبان است و به کسی گفته می‌شود که نقصی در بیان او باشد، مثلاً قرآن کریم می‌فرماید: «و لو جعلناه قرآناً أعجمیّاً لقالوا لو لا فصّلت آیاته أأعجمیٌ و عربیٌ». اگر قرآن را غیرفصیح نازل می‌کردیم و الفاظ و معنایش نمی‌شد، می‌گفتند: چرا آیاتش مفصل و روشن نشده است، آیا می‌شود قرآن اعجمی یعنی: غیر فصیح بوده و پیغمبر عربی و فصیح باشد. در آیه دیگری که قرآن کریم موضوع اتّهام مخالفان را به پیغمبر اکرم(ص) مطرح ساخته، در مقام رد گفتار نابخردانه کفار و مشرکان چنین آمده است: «و لقد نعلم أنّهم یقولون إنّما یعلّمه بشرٌ، لسان الّذی یلحدون إلیه أعجمیٌّ و هذا لسانٌ عربیٌّ مبینٌ» ما می‌دانیم که کفار می‌گویند، این قرآن را بشری به او تعلیم می‌دهد (اینان توجه ندارند) که زبان یا لغت آن کس که تعلیم قرآن را به او نسبت می‌دهند، غیر فصیح و غیر عربی است ولی این قرآن زبان فصیح و عربی آشکار است». اینک به روایاتی چند که درباره عجم وارد شده و مقصود از آن ایرانیان می‌باشند، توجه فرمایید: ۱-  در «سفینهالبحار» ماده عجم می‌نویسد: عبدالله بن عمر از رسول خدا(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: در عالم رؤیا گوسفندان سیاهی را دیدم که گروه انبوهی گوسفند سفید داخل آنها شدند. مردم از آن حضرت پرسیدند یا رسول‌الله این خواب را شما چگونه تعبیر فرموده‌اید؟ فرمود: «تعبیر خواب من این است که عجم، هم در دین شما داخل خواهد شد، و هم در خون و نسب شما یعنی: هم به دین شما ایمان خواهد آورد، و هم با شما ازدواج خواهند کرد و خونش با خون شما مخلوط خواهد شد». مردم با تعجب پرسیدند: یا رسول‌الله، عجم دین اسلام را خواهد پذیرفت و در خون ما با ما شریک خواهند شد؟! فرمود: «آری. اگر ایمان به ستاره پروین آویخته باشد، مردمانی از عجم بدان دست خواهند یافت.». مؤیّد این روایت که منظور از عجم خصوص ایرانیان است همان روایاتی است که قبلاً درباره فارس یادآور شدیم و دیگر تکرار نمی‌کنیم. ۲-  در جلد پنجم «صحیح» ترمذی، در باب «برتری عجم» می‌نویسد: رسول خدا(ص) سوره جمعه را هنگام نزول، بر اصحاب می‌خواند تا به این آیه شریفه رسید: «و آخرین منهم لمّا یلحقوا بهم؛ و دیگرانی که هنوز به ایشان ملحق نشده اند» مردی گفت یا رسول الله، اینها چه کسانی هستند که هنوز به ما ملحق نشده‌اند؟مشرق کجاست و خراسان کدام سرزمین است؟ با توجّه به اینکه «مشرق» سرزمین وسیع و پهناوری است که کلیه مناطق شرقی جهان، از کشورهای عربی خاورمیانه و حجاز گرفته تا شامات و عراق و ایران و حتّی برخی از کشورهای مجاور ایران را تا سرحدّ «چین» نیز شامل می‌شود، باید دید منظور رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع) که فرموده‌اند: «پرچم‌های سیاهی از مشرق زمین نمایان می‌شود و صاحبان آن پرچم‌ها برای دولت حضرت مهدی(ع) زمینه‌سازی می‌کنند»، از مشرق کجاست و در کدامین نقطه از نقاط جهان واقع شده و چه کشورهایی را شامل می‌شود؟

 

دو تا روایت گفتند كه به فردی اشاره شده كه از قم قیام می كند و برای ظهورزمینه سازی می كند در یكی از روایتها او را همنام یكی از انبیا و در دیگری صراحتا نامش را روح الله گفته اند می توانم بدانم سندش كجاست؟

در روایات مربوط به حضرت مهدى ، علیه السلام ، و زمینه سازى حكومت آن بزرگوار ، ایرانیان داراى سهم بسزایى بوده و كسانى هستند كه به مقام ایجاد زمینه مناسب براى ظهور آن حضرت و شركت در نهضت وى نائل مى شوند . . . روایاتى كه درباره ایرانیان پیرامون آیاتى كه تفسیر به ایرانیان شده وارد گردیده است ، تحت این نه عنوان است :
الف . طرفداران سلمان فارسى
ب . اهل مشرق زمین
ج . اهل خراسان
د . یاران درفشهاى سیاه
ه . فارسیان
و . سرخ رویان
ز . فرزندان سرخ رویان
ح . اهل قلم
ط . اهل طالقان .
البته غالبا مراد از این عناوین یكى است ، اخبار دیگرى نیز وجود دارد كه با عبارتهاى دیگرى از آنان یاد كرده است . به هر حال مى توان ، نقش ایرانیان زمینه ساز را با توجه به پیشامدها و حوادثى كه ذكر آنها در اخبار آمده است نیز ، به چهار مرحله تقسیم نمود :
مرحله اول : از آغاز نهضت توسط مردى از قم تا ورودشان در جنگ .
مرحله دوم : داخل شدن در جنگى طولانى ، تا اینكه خواسته هاى خویش را بر دشمن تحمیل كنند .
مرحله سوم : رد كردن خواسته هاى نخستین خود كه اعلام كرده بودند و به پا داشتن قیام همه جانبه آنان .
مرحله چهارم : سپردن پرچم اسلام به دست تواناى حضرت مهدى ، علیه السلام ، و شركت جستن آنها در نهضت مقدس آن حضرت .
. در روایتى از وجود مقدس امام صادق ( ع ) نقل شده است : به زودى ، كوفه ، از مؤمنان خالى مى گردد و دانش مانند مارى كه در سوراخش پنهان مى شود ، از آن شهر رخت برمى بندد سپس علم ظاهر مى شود در شهرى به نام قم آن شهر معدن علم و فضل مى گردد ( و از آنجا به سایر شهرها پخش مى شود ) به گونه اى كه باقى نمى ماند در زمین جاهلى نسبت به دین ، حتى زنان در خانه ها . این قضیه نزدیك ظهور قائم ( ع ) واقع مى شود . . . علم ، از قم به سایر شهرها در شرق و غرب پخش مى شود و حجت بر جهانیان تمام مى شود به گونه اى كه در تمام زمین ، فردى پیدا نمى شود كه دین و علم به او نرسیده باشد . بعد از آن قائم ، قیام مى كند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان ( ظالم و معاند ) مى شود زیرا ، خداوند انتقام ( و عذاب ) بر بندگان روا نمى دارد ، مگر وقتى كه حجت را انكار كنند ( بحار الانوار ، ج 57 و 60 ، ص 213 ) .
خیزش و جنبشى بزرگ براى دعوت مردم به طرف دین ، در ایران روى مى دهد . از امام كاظم ( ع ) نقل شده است : مردى از اهل قم ، مردم را به سوى حق دعوت مى كند . گروهى ، دور او اجتماع مى كنند كه مانند پاره هاى آهن اند و بادهاى تند ( حوادث ) نمى تواند آنها را از جاى بركند . از جنگ خسته نمى شوند و كناره گیرى نمى كنند و بر خدا توكل مى كنند . سر انجام ، پیروزى براى متقین و پرهیزكاران است . ( بحار ، ج 60 ، ص 216 ، ح 37 ) .
گویا این حركت ، همان حركتى است كه از امام باقر نقل شده است : گویا مى بینم گروهى از مشرق زمین خروج مى كنند و طالب حق هستند ، اما به آنان پاسخ داده نمى شود . مجدداً برخواسته ى خود تاكید مى كنند ولى جواب نمى شنوند . پس چون چنین دیدند ، شمشیرها را به دوش مى كشند ، در مقابل دشمن مى ایستند تا حق به آنها داده مى شود ، اما این بار قبول نمى كنند بلكه قیام مى كنند و نمى دهند آن را ( پرچم قیام را ) مگر به صاحب شما ( اما زمان ( ع ) ) . ( بحار الانوار ، ج 52 ، ص 243 ، ح 116 ) .
خروج سید حسنى و خراسانى را كه در روایات به آنها اشاره شده ، مى توان در این باره دانست . بنابراین ، موقعیت اجتماعى آن روز ایران حركت به سوى حق طلبى و دعوت به آمادگى براى ظهور است .
در بستر این جامعه نیز یاران حضرت شكل مى گیرند . در حدیثى از امام صادق ( ع ) نقل شده است : قم را قم نامیدند ، چون اهل او ، اجتماع مى كنند با قائم آل محمد ( ص ) و با او قیام مى كنند و او را یارى مى كنند . ( بحار الانوار ، ج 57 و 60 ، ص 216 ، ح 38 ) .
در روایاتى كه به نام یاران و شهرها اشاره دارد ، شهرهاى متعددى از ایران ذكر شده است . خلاصه آن كه ایران ، مركز صدور دین و معارف اهل بیت است و زمینه سازى براى ظهور مى كند .
در برخى از روایات اهل بیت ( ع ) به حضور فعال عجم در سپاه و ارتش مخصوص امام مهدى ( ع ) اشاره شده است . البته مقصود از عجم ملت هاى غیر عرب است ، ولى به احتمال زیاد بیشترین مصداق آن در عصر ظهور ، ایرانیان خواهند بود به ویژه كه مركز ثقل شیعه در ایران است .
مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان مى دهد كه این گروه زمینه سازان حكومت حضرت مهدى ( ع ) در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حكومت آن خورشید عالم تاب دارند و در حقیقت حضرت مهدى ( ع ) به همراه یاران از جمله ایرانیان با دشمنان به مبارزه برمى خیزد .
در بین روایات اسلامى ، به روایاتى بر مى خوریم كه شرایط و وقایع عصرالظهور را توصیف كرده اند . یكى از این وقایع ، قیام مردى از قم مى باشد كه در عصر ظهور ، مردم را به حق دعوت مى كند و با حمایت آنان و با استعانت از پروردگار متعال ، نهضت عظیمى را برپا مى دارد كه هیچ دشمنى یاراى نابودى آن را ندارد . ( 1 )
در روایت پیشین امام موسى كاظم ( ع ) خبر از قیام مردى از قم مى دهند كه مردم را به حق دعوت مى نماید و افرادى كه پیرامون این شخص جمع مى شوند ، قلب هایشان بسیار استوار و محكم همچون پاره هاى آهن است به نحوى كه در مقابل ناملایمات و سختى ها از قیام خسته نمى شوند و نمى ترسند و بنا بر فرمایش این روایت ، اعتماد این انسان هاى شریف به خداوند سبب مى شود تا قیام آنان به سرانجام نیك ختم شود و به پیروزى رسند .
به گواهى تاریخ ، این مرد شریف اهل قم ، امام خمینى ( ره ) است و هیچ كسى جز ایشان سزاوار این توصیف نمى باشد چرا كه ایشان كه سالها در قم به تحصیل و تدریس مى پرداختند ، بعد از ملاحظه ى خیانتهاى بزرگ محمدرضا شاه ملعون ، مردم را به حق و حقیقت دعوت كردند و آنان را به مقابله با ظلم یزید زمان فرا خواندند .
سرآغاز این قیام بزرگ ، سال 1342 بود كه در طى آن حضرت امام خمینى ( ره ) حملات شدیداللحنى را علیه محمدرضا شاه ایراد كردند كه این امر به دستگیرى امام خمینى ( ره ) در 15 خرداد ماه سال 1342 انجامید كه این مسئله خود زمینه ساز قیام خونین 15 خرداد 1342 گشت . ( 3 )
مردم مسلمان ایران كه از ظلم وستم شاهان رنج ها كشیده بودند ، دعوت امام خمینى ( ره ) را به حق لبیك گفتند و اولین قیام اسلامى و مردمى را در تاریخ ایران برپا نمودند .
قیام 15 خرداد سال 1342 اگرچه به خاك وخون كشیده شد و در ظاهر به نتیجه نرسید ، اما این قیام 15 سال بعد به ثمر نشست و حكومت جمهورى اسلامى ایران را براى جهانیان به ارمغان آورد ( 4 ) حكومتى كه مطابق روایات ، یكى از زمینه سازان مهم حضرت مهدى ( عج ) خواهد بود . ( ان شاء الله )
نكته ى مهمى كه در روایت مذكور به چشم مى خورد ، این است كه یاران این مرد شریف ، قلب هایشان محكم و استوار است و از حوادث سخت زمانه نمى هراسند و خسته نمى شوند اعتماد این یاران بر خداست و سرانجام پیروز خواهند شد .
این توضیحات ، كاملاً با ویژگى هاى یاران امام خمینى ( ره ) مطابقت دارد . چراكه آنان نیز همانند پاره هاى آهن استوار بودند و حتى از كشته شدن و شهادت نمى ترسیدند به همین دلیل با شجاعت تمام 15 سال در مقابل رژیم ستمشاهى ایستادگى كردند .
مطابق روایت ذكر شده ، سرانجام قیام یاران مردى از قم ، پیروزى در نهضت مى باشد شگفت اینكه یاران امام خمینى ( ره ) نیز تحت رهبرى ایشان توانستند نهضت خود را به پیروزى رسانند و حكومت جمهورى اسلامى ایران را پایه گذارى نمایند .
روایاتى كه در این باره بیان شده اند ، محدود به روایت فوق نمى باشند . روایات شگفت انگیزى پیرامون حضرت امام خمینى ( ره ) در بین روایات اسلامى اعم از شیعه و سنى به چشم مى خورد كه در این روایات حتى به نام ایشان ( روح الله ) اشاره شده است . به اولین روایت كه از كتاب شیعى بحارالانوار اقتباس شده است توجه فرمایید : ( 6 )
« عن احمد بن سالم ، عن محمد بن یحیى بن ضریس ، عن محمد بن جعفر ، عن نصر بن مزاحم و ابن ابى حماد ، عن ابى داود عن عبدالله بن شریك ، عن ابى جعفر علیه السلام قال : اقبل ابوبكر و عمر و الزبیر و عبدالرحمن بن عوف ، جلسوا بفناء رسول الله صلى الله علیه ، و آله فخرج الیهم النبى صلى الله علیه و آله : فجلس الیهم ، فانقطع شسعه ، فرمى بنعله الى على بن ابى طالب علیه السلام ثم قال : ان عن یمین الله عروجل ، او عن یمین العرش ، قوماً منا على منابر من نور ، وجوههم من نور ، و ثیابهم من نور ، تغش وجوههم ابصار الناظرین دونهم ، قال ابوبكر : من هم یا رسول الله ؟ فسكت ، فقال الزبیر : من هم یا رسول الله ؟ فسكت ، فقال عبدالرحمن : من هم یا رسول الله ؟ فسكت ، فقال على علیه السلام : من هم یا رسول الله ؟ فقال : هم قوم تحابوا بروح الله على غیر انساب و لا اموال ، اولئك شیعتك و انت امامهم یا على . » ( 7 )
ترجمه : « از احمد بن سالم ، از محمد بن یحیى بن ضریس ، از محمد بن جعفر ، از نصر بن مزاحم و ابن ابى حماد ، از ابى داود از عبدالله بن شریك از ابى جعفر علیه السلام كه فرمود : ابوبكر و عمر و زبیر و عبدالرحمن بن عوف به درگاه رسول الله ( ص ) نزدیك شدند و نشستند ، پس پیامبر ( ص ) بر آنها وارد شد ، كنارشان نشست ، دمپایى اش گسیخته شد و آن را ( براى ترمیم ) به على بن ابى طالب داد ، سپس فرمود : همانا از سمت راست خداوند عزوجل ج یا از سمت راست عرش ج قومى از ما برخاستند كه بر منابرى از نورند ، صورت هایشان نورانى است و لباسهایشان نورانى است ، صورت هایشان بر چشم ناظرین دیگر پرده مى اندازد . ابوبكر گفت : اى پیامبر ، خدا آنها كیستند ؟ پس ایشان سكوت كردند . زبیر گفت : اى پیامبر خدا ، آنها كیستند ؟ پس ایشان سكوت كردند . عبدالرحمن بن عوف گفت : اى پیامبرخدا ، آنها كیستند ؟ پس ایشان سكوت كردند . سپس حضرت على ( ع ) فرمودند : اى پیامبر خدا ، آنها چه كسانى هستند ؟ پس ایشان فرمودند : آنها قومى هستند كه به واسطه ى روح الله به یكدیگر محبت مى ورزند ( دلهایشان به هم نزدیك مى شود ) ، درحالى كه هیچ نسب یا اموال مشتركى ندارند آنها شیعه ى تو هستند و تو امامشان هستى اى على . »
همان گونه كه در حدیث فوق ملاحظه فرمودید ، پیامبر ( ص ) به حضرت على ( ع ) بشارت دادند كه گروهى از شیعیان ایشان به واسطه ى روح الله دلهایشان به هم نزدیك مى شود و متحد مى گردند ، در حالى كه دلیل اتحاد آنها اموال و نسب مشترك نمى باشد . افراد این قوم از چنان منزلتى برخوردارند كه چهره ى نورانى آنها چهره هاى سایر مردم و حتى مسلمانان دیگر را نیز تحت الشعاع قرار مى دهد .
اما منظور از روح الله و منظور از این قوم چیست ؟
با توجه در روایت مذكور و نیز وقایع تاریخى ، به سهولت مى توان دریافت كه منظور از روح الله حضرت امام خمینى ( ره ) و منظور از قوم مذكور ، شیعیان ایران و سایر شیفتگان امام خمینى ( ره ) مى باشند ، چرا كه نام حضرت امام خمینى ( ره ) روح الله بوده است .
شواهد مهمى كه در روایت مذكور وجود دارد و نشان مى دهد كه احتمالا منظور از روح الله ، امام خمینى ( ره ) است ، این است كه روایت مذكور بیان مى دارد كه قومى از شیعیان و یا مسلمانان به واسطه ى تمسك به روح الله به مقام ممتازى دسته مى یابند ، نه مسلمانان ( قوماً منا على منابر من نور ) . از این مسئله مى توان نتیجه گرفت كه مسئله ى تمسك به روح الله در گروهى از شیعیان اتفاق مى افتد و آنها را حتى در بین پیروان رسول الله ( ص ) ممتاز مى نماید .
از سوى دیگر مى دانیم كه كلمه ى قوم به معناى مردم یك سرزمین مى باشد ، وگرنه روایت مذكور از كلمه امت استفاده مى نمود . مطابق توضیحات ذكر شده در مى یابیم كه روایت ذكر شده قوم یا مردم سرزمینى از سرزمینهاى شیعیان را معرفى مى نماید كه به روح الله تمسك مى جویند و به واسطه ى او دلهایشان به یكدیگر نزدیك مى گردد و از مرتبه اى بلند نزد خداى متعال بهره مند مى گردند .
با توجه به توضیحات ذكر شده ، درمى یابیم كه شیعیانى كه به حضرت امام خمینى ( ره ) تمسك جستند و بدون توجه به روابط خویشاوندى و منافع مادى با یكدیگر متحد گشتند حكومت اسلامى را در ایران بر پا داشتند ، قومى هستند كه پیامبر آنها را تحسین مى نمایند و چهره هاى آنان را نورانى معرفى مى كنند .
این شیعیان و عاشقان روح الله در بین شیعیان و سایر مسلمانان مقامى ارجمند و بلند مرتبه دارند . به نحوى كه پیامبر ( ص ) آنها را از بقیه ى پیروان خود متمایز مى نمایند ( قوما منا على منابرمن نور ) . اى كاش ما شیعیان ایران قدر این موهبت را بدانیم و به سهولت آن را از دست ندهیم .
لازم به ذكر است كه روایات دیگرى نیز در بین روایات اهل سنت وجود دارند كه درهمه ى آنها به كلمه ى روح الله اشاره شده است . البته جزئیات روایت اهل سنت كمى با روایت شیعیان تفاوت دارد ، اما مضمون اصلى یكى است . روایات اهل سنت را كه درباره ى روح الله بیان شده اند در زیر ملاحظه مى فرمایید :
امام خمینى ( ره ) با قیام الهى خود حكومت جمهورى اسلامى ایران را بنیان نهادند و این حكومت را زمینه ساز ظهور حضرت مهدى ( عج ) قرار دادند . گرچه بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ، حكومت جمهورى اسلامى با فراز و نشیب هایى همراه بوده است و احیاناً مشكلات و كاستى هایى در برخى از جزییات آن به وجود آمده است ، اما نهال نورس این انقلاب با گذشت زمان و با درایت امام خمینى ( ره ) و جانشین بر حق ایشان حضرت آیت الله العظمى خامنه اى رهبر معظم انقلاب تبدیل به درختى تنومند گشته است .
ان شاء الله به یارى خدا و با تلاش تمامى شیعیان جهان و سایر مسلمانان آزاده ، این انقلاب مى رود تا زمینه هاى ظهور حضرت مهدى ( عج ) را بیش از پیش فراهم نماید و گام هاى موثرى در این زمینه بردارد .



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
garciniacambogiapremium.net
دوشنبه 20 فروردین 1397 10:51 ق.ظ
Have actually been taking little over a month.
joma jewellery lou lou bracelet
دوشنبه 20 فروردین 1397 07:06 ق.ظ
If a pendant was made from very soft, pure silver, and the chain form tougher
sterling silver, the chain could quickly put on by way of the pendant.
Andres
دوشنبه 20 فروردین 1397 02:55 ق.ظ
Their designs are sometimes marked by a move or an vitality of natural
flowers and branches with in depth use of pastel colors.
Buy generic cialis
شنبه 18 فروردین 1397 06:12 ق.ظ

You actually expressed that really well!
cialis 5 mg scheda tecnica where do you buy cialis tadalafil 10 mg il cialis quanto costa brand cialis nl cialis 100mg suppliers cialis online napol low cost cialis 20mg canada discount drugs cialis cialis 20 mg effectiveness
http://garciniacambogiapremium.net/myths-that-are-sabotaging-your-weight-loss-efforts/
شنبه 18 فروردین 1397 12:42 ق.ظ
Have been taking little over a month.
https://uk.linkedin.com/in/benjamin-appleby-21bb75a0
جمعه 17 فروردین 1397 12:31 ب.ظ
There are several free and cheap ways to protect your house
computer from hackers and snoops.
Cialis online
شنبه 4 فروردین 1397 05:05 ق.ظ

Amazing tons of excellent info.
cialis 5mg billiger 200 cialis coupon american pharmacy cialis where cheapest cialis try it no rx cialis tadalafil 5mg generic cialis in vietnam buy cialis cialis generic cialis 5 effetti collaterali
Cialis prices
دوشنبه 28 اسفند 1396 10:33 ق.ظ

Thanks, Quite a lot of data!

prix de cialis 5 mg cialis coupon printable venta de cialis canada il cialis quanto costa cialis tadalafil the best site cialis tablets purchasing cialis on the internet non 5 mg cialis generici viagra vs cialis vs levitra cialis 5 effetti collaterali
How we can increase our height?
شنبه 1 مهر 1396 05:55 ب.ظ
Hi, always i used to check web site posts here in the early hours in the
break of day, as i like to find out more and more.
How you can increase your height?
یکشنبه 26 شهریور 1396 07:18 ب.ظ
Hi it's me, I am also visiting this site regularly, this
site is genuinely fastidious and the users are truly sharing nice thoughts.
What makes you grow taller during puberty?
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:56 ق.ظ
I think that everything composed made a ton of sense. But,
what about this? what if you typed a catchier post title?
I ain't suggesting your content is not solid., however what if you added
a post title that grabbed people's attention? I mean فعال حقوق بشر و محیط زیست دلنوشته
ها - ایران در آیات قرآن is kinda plain. You might
look at Yahoo's home page and see how they create article headlines to get viewers
to click. You might add a related video or a pic or two
to grab people interested about what you've written. In my
opinion, it would bring your blog a little bit more interesting.
annabellemarocco.hatenablog.com
یکشنبه 15 مرداد 1396 04:09 ب.ظ
Hi, Neat post. There is an issue together
with your website in web explorer, could check this?
IE nonetheless is the market leader and a big portion of other people will leave out your great writing because of this problem.
teresiathakkar.hatenablog.com
شنبه 7 مرداد 1396 12:38 ق.ظ
You need to take part in a contest for one of the greatest sites on the internet.
I most certainly will highly recommend this website!
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 08:44 ق.ظ
It's going to be ending of mine day, but before finish I am reading this enormous article
to improve my know-how.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo